علیرضا لطفعلی نژاد
علیرضا لطفعلی نژاد
مشاوره مشکلات خانواده مشاوره پیش از ازدواج مشاوره طلاق دوران بعد طلاق روابط عاطفی ، خیانت بحران‌های عاطفی مشکلات مربوط به روابط مثلثی مشاوره افسردگی ، استرس اختلاف والدین و فرزندان
علیرضا لطفعلی نژاد

وبلاگ

پرورش کودک خلاق

پرورش کودک خلاق

کودکان می آموزند که از خود، از دیگران و از محیط زیست مراقبت کنند.نظم از درون آزادی زاده می شود.اجازه دهید که کودکان بنا بر طبیعت واقعی خویش، آزادانه رشد کنند.

«ماریا مونته سوری»

 

شیوه پرورش کودک خلاق به روش مونته سوری در این موسسه، برای کودکان ۳ الی ۶ ساله و به صورت ترمیک طراحی شده است. در این روش حدود ۵ کودک در یک کلاس آموزشی مهیج با استفاده از ابزارهای چوبی، ملموس و جذاب به همراه بازی مفاهیم مهم آموزشی را فرا می گیرند. در این شیوه اموزشی مربی مونته سوری در کلاس حضور دارد و کودک وقتی جذب یک ابزار می گردد، وی را راهنمایی می کند تا مفاهیم آموزشی مرتبط با ابزار را به شیوه های متنوع و جذاب بیاموزد.

در یک بررسی کلی برنامه ی آموزشی به روش مونته سوری بر روی پنج سطح متمرکز می شود:

  1. زندگی عملی
  2. فراگیری آگاهانه به وسیله ی حس ها
  3. هنر تکلم
  4. ریاضیات و شناخت زمین
  5. موضوع فرهنگی

مفاهیمی که کودک در این دوره ها می آموزد:

زندگی عملی

در زندگی عملی کودک می آموزد چه گونه بند کفش هایش را ببندد. کتش را بپوشد، پیش غذایش را آماده کند و بخورد و بدون کمک دیگران به دست شویی برود و بدون ریخت و پاش خودش را تمیز کند.

 فراگیری آگاهانه به وسیله ی حس ها

تمرکز هر حس، کودکان را به آموختن وا می دارد برای مثال یک کودک برگ های ریخته شده را مطالعه می کند و احساس می کند چگونه آن برگ ها خرد و شکسته می شوند.

 هنر تکلم

کودکان تشویق می شوند افکار خود را به شکل شفاهی بیان کنند. آن ها می آموزند حرف ها را با نشانه گذاری از هم تمیز دهند و به همین شیوه در خواندن، هجا کردن قواعد و مهارت های خوش نویسی پیش رفت می کنند.

ریاضیات و شناخت زمین

کودکان یاد می گیرند چیزهای پیش رویشان را بشمارند تا بعدها بتوانند اشیاء سخت و جامد مانند مهره های رنگی را شمارش کنند.

موضوع فرهنگی

کودکان درباره ی کشورهای دیگر می آموزند. (جغرافیا) هم چنین حیوانات و چگونگی زیست آن ها را بررسی می کنند (جانورشناسی) زمان، تاریخ، موسیقی و سایر علوم از موضوعات فراگیری است.
همه‌ی این موضوعات در یک روند تکمیل کننده‌ی هم و به هم گره خورده است. اسباب بازی و وسیله‌های اختصاصی پیش‌رفته (وسیله‌های کمک آموزشی) باید به گونه‌ای در محیط کلاس گسترده باشد که ابتدا کودک بتواند ببیند چه می‌خواهد و کدام را بایستی انتخاب کند، سپس مسوولیت کار را بپذیرد.
انتخاب ها شامل کتاب ها، بازی ها پازلی، هنر طراحی، اسباب بازی های آزمون های فضایی و غیره است.
وقتی کار کودکان به پایان رسید، وسایل را سر جای خود می گذارند و به طرف چیز دیگری می روند. انضباط روزانه این فرصت را به کودکان می دهد که به صورت تنها و یا گروهی بازی کنند. راهنماها گروهی و یا فردی با کودکان کار می کنند. در مدرسه ی مونته سوری تنها معلمان درس نمی دهند، بلکه کودکان بزرگتر به کودکان کوچکتر مهارت های جدید را می آموزند.
روش مونته سوری بر پایه ی تفاوت فردی است. کودکان وقتی برانگیخته می شوند، که خودشان یاد بگیرند. اگر آن ها با اشتیاق بر روی طرح خاصی متمرکز شوند، دریافت بهتری دارند و می آموزند که خودشان را آموزش دهند.
هدف مدارس مونته سوری این است که تا حد امکان کودکان را برای گسترش توانایی های خود یاری دهد. این توانایی توسعه ی یافته از طریق آمادگی محیط، رفتار معلم ها و استفاده از اراده ی آهنین مونته سوری امکان پذیر است.

با مشاهده یک کلاس درس که با روش آموزشی مونته سوری اداره می شود می توان متوجه بازدهی بالای این سیستم آموزشی جهت آماده سازی کودک برای مراحل بعدی شد.

در اینجا، به طور معمول، بزرگتر ها ناظر کارهایی هستند که کودکان انجام می دهند و یا سرگرم انجام کارهایی به همراه آنها هستند.

کودکان عموماً در حال انجام کار با وسایل هستند. آنها احساس استقلال می کنند و به تنهایی وسایلی را که کار با آن را به اتمام رسانده اند به کناری گذارده و به تصمیم گیری در مورد کار بعدی می پردازند.

محیط کلاس بسیار زیبا و جذاب است. وسایل داخل قفسه ها ظاهر زیبایی دارند، به گونه ای که کودک را برای کار کردن با این وسایل به ذوق می آورند.

بعضی اوقات تمرکز روی یک کار و یا تکرار آن به درازا می انجامد. کودک در حین به پایان رساندن یک کار احساس خستگی و دلزدگی نمی کند. یکی از اهداف این رویکرد تأکید بر همکاری و رفتار احترام آمیز نسبت به یکدیگر می باشد.

در کلاس بزرگتر ها با زبان کودکان و با لحن آرام با آنها صحبت می کنند.

اگر کودک بخواهد با وسیله ای کار کند که کودک دیگری با آن مشغول به کار است، صبورانه منتظر می ماند تا نوبت او فرارسد. به ندرت تمرکز کودکی که در حال انجام فعالیتی است بر هم زده می شود.

وسایل به گونه ای طراحی شده اند که کودکان اشتباه خود را تشخیص می دهند و به تصحیح آن می پردازند.